Březen 2012

SEO není optimalizace pro vyhledávače, ba ani bavlna!

22. března 2012 v 18:01 | Lukáš Krejča |  SEO
V poslední zajímavé době jsem narazil na dva zajímavé články: jeden na searchengineland.com, druhý pak na webu Martina Snížka. Dnes a denně se setkávám s tím, jak moc je pohled na SEO zkreslený, či - a co je mnohem horší - jsou ta tři písmenka využívána k prodeji služeb, které užitek přinesou málokdy. Oba články zmíním v tomto příspěvku a osvětlím i jeho divoký název.

Martin Snížek v článku Proč pořád měříte své SEO pozicemi? (doporučuji číst také diskuzi) vypichuje svou větu "Podle mě je cílem dnešního přístupu k SEO spíše dělat takové věci, aby i když jednoho dne vyhledávače přestanou fungovat, váš web nezemřel". Ne zcela s ní souhlasím. Toto je cílem nějaké marketingové strategie webu, diverzifikace zdrojů návštěvnosti, ale ne optimalizace pro vyhledávače.

Ať to zní jakkoliv divně, SEO dnes již není optimalizace pro vyhledávače, při které jsme (tedy já ne, ale jistě je takových dost :-)) nainstalovali SEO lišty, naplnili patičky odkazy a dostali se na 100% v seo servisu. SEO je dnes optimalizace pro lidi, pro uživatele. Abyste získali relevantní návštěvnost z vyhledávačů, musíte nabízet kvalitní obsah, který lidé ocení. Až potom jej ocení roboti.

Tímto snad vysvětlení první části nadpisu, tu druhou vysvětluje vyjádření Matta Cuttse z Googlu, které se objevilo ve zmíněném článku na Search Engine Land: "Obvykle změny (v našich algoritmech) nepředstavujeme dopředu, ale teď je tady něco, na čem pracujeme již několik měsíců a snad to bude brzy uvedeno do provozu. Chceme, aby byl robot Google chytřejší a upřednostňoval opravdu kvalitní weby na úkor těch, které jsou jen 100% optimalizované. Takové weby by naopak mohly být penalizovány." Pokud tedy máte v každé druhé větě klíčová slova, povyměňované trakaře odkazů, skvěle vyplněné meta tagy (zkrátka zmíněných 100% v seoservisu), brzy to už na žádný větší úspěch nebude.

100% SEO - na rozdíl od té bavlny - se už jen tak dobře neprodá.


Jaký je váš pohled na SEO, případně oba zmíněné články?


Změny, které přišly s Timeline - Grafika

22. března 2012 v 17:37 | Lukáš Krejča |  Sociální sítě
Jistě už víte, že stránky na Facebooku přecházejí na prostředí Timeline, tedy prostředí shodné s osobními profily uživatelů. Tato změna jen podtrhuje již delší dobu znatelnou snahu Facebooku o přiblížení stránek osobním profilům. Podívejme se, co nás tedy čeká a v čem se práce s Timeline mění.

Ačkoliv tenhle článek nevychází ani zdaleka mezi prvníma, je vhodné si říct, že změna prostředí stránek neznamená pro správce jen vytvoření cover fotky. Znamená to změnu fungování a chápání stránek. Na Timeline nyní nejste od toho, abyste jen komunikovali a představovali své produkty, Facebook samotný chce, abyste tu vyprávěli svůj příběh. Pokud se tomuto konceptu přizpůsobíte, bude pro Vás tato změna vítaná, pokud ne, budete z Timeline asi smutní.

Grafika


Nejvýraznější grafickou změnou je patrně prostor pro cover photo. Dá se s ním pracovat různě, možností je spousta, spíše ale upozorním na to, co se s ním nesmí:
  1. fotky nesmí být podvodné, zavádějící a nesmějí porušovat autorská práva jiných osob
  2. Neobsahují výzvy uživatelům:
    • K tomu, aby fotku převzali
    • K tomu, aby se stali fanoušky (vč. šipek ukazující Like)
    • K provedení jakékoliv akce (call 2 action)
    • K doporučení stránky přátelům
  3. Nesmí obsahovat informace o cenách a prodejních akcích
  4. Nesmí obsahovat odkazy na web, ani jiné informace, které mají být v sekci O mně

Jako příklady můžou sloužit stránky Manchesteru United, Fanty, RedBullu, a zcela z jiného soudku - také našeho market UPu.

Co se týče grafiky, pracovat se vyplatí ještě s jednotlivými záložkami, resp. jejich ikonami.

Nakonec malá poznámka - u stránek bývalo zvykem vytváření welcome page, která teď částečně ztrácí smysl - uživatel, který přijde přes přímou adresu nebo vyhledávání jde automaticky na základní stránku Timeline. Například z reklamy, nebo Vašich stránek ale uživatele na jednotlivé záložky směřovat lze.




S příchodem Timeline se také mění systém využití stránek, o tom zase někdy příště.

Zmáčkni L - aneb tip pro Vaši stránku

12. března 2012 v 22:49 | Lukáš Krejča |  Sociální sítě
Facebook se v posledních dnech zaplnil obrázky s "press the L key and see what happens" a jejich ekvivalenty v češtině (zmáčkni L a uvidíš zázrak; zmáčkni L a čekej, co se stane; zmáčkni L a uvidíš něco...). Správci stránek zkrátka odhalili spuštění hotkey L, které způsobí, že lajkujete obrázek.

uživatelé tak lajkují o sto šest. vyzkoušeli jsme to také (text jsem dával přes fotku, takže ne jen bílý obrázek jako tady dole) a uživatele to baví. někteří to již znají, u těch ale vítězí touha ukázat všem, že jsou chytřejší, a tak přidávají komentáře... :-) prozatimní výsledky: přes 1600 lajků za tři hodiny, přes 90 komentů, 1 share, na 150 nových fanoušků...


Používá web skrytý text?

8. března 2012 v 0:29 | Lukáš Krejča |  SEO
U jednoho z klientů jsem si dlouhou dobu lámal hlavu nad tím, proč jeho web není VŮBEC indexován vyhledávači. Nají se dala jen jakási stará microsite, případně několik PDF. Ale samotný web ani ťuk - Seznam i Google, je tedy jasné, že něco je s webem v nepořádku.

V rámci hloubkového auditu jsem chtěl sehnat nástroj pro pěkné zobrazení webu v textovém módu, a právě o to se chci podělit tímto příspěvkem.

Nainstaloval jsem si do Chromu rozšíření Viev Page as Text, které mi jednoduše jedním kliknutím můj požadavek splnilo. Můžu doporučit!

Chyby v PPC kampaních 2: kampaně

8. března 2012 v 0:05 | Lukáš Krejča |  PPC
Jak jsem psal v minulém díle, bývá zcela běžné, že v účtu PPC reklamy najdeme pouze jednu kampaň. V tomto příspěvku bych rád vysvětlil, proč je to špatně.

Vysvětlení je možné teoreticky nabídnout v jedné větě: přišli byste o možnosti detailního a relevantního nastavení. A teď konkrétně:

Rozšíření reklam

Pro začátek si řekněme, co to rozšířeni reklam je. Jedná se o dodatečné prvky, kterými můžete obohatit své inzeráty. Ty jsou tak odlišné od těch dalších, zaberou více místa, což zpravidla přináší vyšší CTR (procento prokliku).

Konkrétní podoba rozšíření reklam je závislá na daném systému.

V AdWords najdeme možnosti propojení s Google Maps, sitelinks, propojeni s Google+ či přidání telefonního čísla. Sklik v tuto chvíli nabízí pouze integraci zápisu na Firmy.cz.

Propojení s Google Maps / Firmy.cz
Propojení s katalogem příslušného systému umí k inzerátu přidat informace, které jste do katalogu zadali, a to včetně obrázku a mapy (u každého systému jsou trošku odlišná pravidla pro to, aby se toto rozšíření mohlo u inzerátu zobrazit, ale základním předpokladem je vysoké skóre reklamy).

Pokud máte dostatečně strukturované kampaně, můžete se rozhodnout, u kterých použijete toto rozšíření, na úrovni sestavy jej nastavovat nejde.

Sitelinks
Sitelinks je z mého pohledu velice účinné rozšíření. Jedná se o drobné odkazy, které se zobrazuji pod textem inzerátu. Tyto odkazy si definujete sami v nastavení kampaně. Google pak rozhodne, které a v jaké podobě zobrazí.

Zde záleží na kvalitě a pozici reklamy. Sitelinks jsou zobrazovány pouze u inzerátů, jenž se zobrazují NAD výsledky organického vyhledávání. Už tento požadavek zaručuje určitou kvalitu reklam. U inzerátů, jenž mají skóre od cca 7/10 výše, jsou zobrazeny sitelinky v řádku pod textem inzerátu. Aby se reklama zobrazila se sitelinky ve dvou sloupečcích, je nutné (nejspíš)dosáhnout plného počtu bodů - skóre kvality 10/10.

Sitelinks samy o sobě zvyšují CTR, pokud jsou navíc relevantní dotazu uživatele, je toto zvýšení velmi výrazné!
A abychom dosáhli co nejvíce relevantních sitelinků, je potřeba mít dobře strukturované kampaně.

Ukázka relevantních / nerelevantních sitelinků.
Nebo snad bude chtít uživatel hledající "chapsy" hledat zároveň zimní sporty / fitness, apod...?

Princip ostatních rozšíření je velmi podobný a myslím, že už nyní je jasné, proč je důležité mít kampaně důkladně rozdělené.

Vedle rozšíření reklam je tím důvodem také možnost volby rozpočtu, kdy můžeme upřednostňovat lépe fungující kampaně a naopak.

Chyby v PPC kampaních

4. března 2012 v 11:35 | Lukáš Krejča |  PPC
U našich zákazníků se často setkávám s tím, že již mají zkušenosti z některými aktivitami internet marketingu, ty ale nejsou vůbec kladné. Jedním takovým příkladem může být PPC reklama ve vyhledávání. Ať už si ji klient spravoval sám, nebo mu byla spravována externě, výsledky se nedostavily a klient tak na PPC reklamu zanevře. Většina těchto kampaní pak má shodné rysy - několik základních chyb, které se pokusím popsat v tomto seriálu článků.

1. Jednoduchá struktura

Myslím, že se dá říci, že tyto zákazníky spojuje jedna věc - jejich PPC reklamu spravoval někdo, kdo tomu nerozumí, nebo (a to je asi ještě horší), kdo věděl, že pracuje pro člověka, který tomu nerozumí, a tak to odflákl. Většina takovýchto PPC účtů má pak jednoduchou strukturu: 1 kampaň - 1 reklamní sestava - 1 inzerát - 5 - 20 obecných klíčových slov.

Nedovedu si představit obor, kdy by to mohlo být dostatečné. V tomto první díle jen nastřelím, proč že je to špatně, jednotlivé části struktury PPC reklamy projdeme v následujících dílech.

Proč mít více kampaní?
Protože pak můžeme naši kampaň vhodně cílit - jak geograficky, tak jazykově.
Protože pak můžeme používat relevantní sitelinky (a další rozšíření reklam), které nebudou úplně vzdálené tomu, co uživatel hledal.
Protože můžeme měnit rozpočet podle úspěšnosti jednotlivých kampaní, což na úrovni sestav nejde.
Protože pak můžeme lépe využívat časový rozvrh reklam, což opět na nižších úrovních nejde.

Proč mít více reklamních sestav?
Tady jedno vysvětlení za všechny - kvůli relevanci inzerátů. Reklamní sestava určuje, které inzeráty náleží ke kterým klíčovým slovům. Budeme-li mít tedy jednu reklamní sestavu pro všechny klíčová slova dohromady, nebudou se nám zobrazovat relevantní inzeráty = nízké skóre kvality. Kvůli tomu budeme muset pro dosažení vyšších pozic zvyšovat cenu za proklik, čímž se nám reklama prodraží.

Navíc fakt, že nemáme relevantní inzeráty prokazatelně sníží CTR, což v důsledku znamená další zdražení prokliků. V konečném důsledku pak máme méně prokliků za vyšší cenu.

Proč více klíčových slov?
Na tomto místě opět připomenu, že se každé oblasti budu hlouběji věnovat v dalších dílech seriálu. Pro tuto chvíli nabízím jen stručné vysvětlení:
Pokud používáme nízké množství obecných (=drahých) klíčových slov, nemůžeme pokrýt celou oblast našeho podnikání. Nestačí inzerovat jen na název vašeho oboru, uživatelé hledají různé podoblasti, konkrétní produkty či služby.

Čím více konkrétních slov použijete, tím více uživatelů můžete oslovit. A dá se také říci, že čím více budou vaše slova konkrétní, tím levnější reklama bude.

Mám-li shrnout tento úvodní článek o nejčastějších chybách v PPC reklamě, vychází z něj jednoznačně, že nesprávně udělaná reklamní kampaň nejen že neosloví celkový počet cílových uživatelů, ale navíc se inzerentovi značně prodraží, ten by pak za stejnou celkovou cenu mohl oslovit daleko více lidí.